Hållbarhetsledning
Hansels hållbarhetsarbete har långa traditioner. Arbetet inleddes i liten skala kring miljöfrågor 2006 men från år till år har det gjorts allt mer för att främja hållbarheten. Hållbarhet har redan länge varit ett av huvudtemana i Hansels strategi och sedan 2022 finns hållbarheten på varje agenda på styrelsemötena som en del av verkställande direktörens översikt. Statsrådets kansli utökade 2022 rapporteringsskyldigheten gällande nyckeltalen om hållbarheten vid statliga bolag.
Hållbarheten syns i alla Hanselmedarbetares arbete men särskilt bär Hansels hållbarhetsgrupp ansvaret för den. Gruppen har för tillfället åtta medlemmar från bolagets olika enheter. Ordförande för hållbarhetsgruppen är ekonomidirektören som också ansvarar för ärendet i ledningsgruppen. Hållbarhetsgruppen har som uppgift att utveckla processerna i anslutning till hållbarheten, följa med utvecklingen av lagstiftningen inom området och utbilda och informera om hållbarhet. Hållbarhetsgruppen sammanträdde varannan vecka och ordnade en utvecklingseftermiddag under 2022.
Hållbarhetsgruppen samarbetar aktivt med intressentgrupperna, under 2022 startade även det nordiska samarbetet på nytt efter coronapausen. Under ledning av Hansels hållbarhetsgrupp låter bolaget för tillfället en hållbarhetsrevision genomföras av en tredje part. Revisionen gäller kontraktsleverantörerna inom det dynamiska upphandlingssystemet Städtjänster 2021–2025. Arbetet pågår fortfarande och vi följer med stort intresse med hur det framskrider.
Kategorispecifika åtgärder för att främja hållbarheten
Hansel utarbetade 2022 en förteckning över åtgärder som stöder främjandet av hållbarhetsmålen i upphandlingar. I första hand kartlades åtgärder i de produktgrupper, eller kategorier, där främjandet av hållbarhetsmålen spelar den största rollen och där det finns kunskap om åtgärderna och kraven som tillämpas. Betydande produktgrupper med tanke på hållbarhet har identifierats i de så kallade HILMA-upphandlingarna (kol och miljöfotavtryck): lagstiftning och mätprojektet (på finska).
Förteckningen innehåller de med tanke på upphandlingarna i den offentliga sektorn viktiga produkt- och servicegrupperna och åtgärder gällande ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet liksom mål i anslutning till dessa.
För tillfället har det samlats in åtgärder som stöder hållbarhetsmålen i cirka 30 kategorier. Åtgärdsförteckningen kommer att utnyttjas när Hansel i beredningsfasen av gemensamma upphandlingar genomför en hållbarhetsanalys och fastställer vilka hållbarhetsmål som ska främjas i den gemensamma upphandlingen och vilka åtgärder som ska genomföras för att främja hållbarheten.
I början av 2023 kommer åtgärderna också att föras in i Hansels verktyg Upphandlingslotsen som alla upphandlingsenheter har fritt tillträde till via annonskanalen Hilma. Upphandlingslotsen är ett e-verktyg som upphandlingsenheten kan använda för att först på strategisk nivå fastställa vilka mål i anslutning till upphandlingarna som ska främjas i upphandlingsenheten. Därefter kan Upphandlingslotsen anlitas också för att identifiera och fastställa mål och åtgärder i enskilda upphandlingar. Närmare information om Upphandlingslotsen finns i webbtjänsten hansel.fi (på finska).
Hållbarhetsmärkning per kategori
Kategori | Gemensamma upphandlingar 2022, M€ | Miljömärkning, M€ | Märkning för social hållbarhet, M€ | Märkning för ekonomisk hållbarhet, M€ | Miljömärkning, % | Märkning för social hållbarhet, % | Märkning för ekonomisk hållbarhet, % |
Fordons- och logistiktjänster | 80,1 | 59,3 | 29,1 | 80,1 | 74 | 36 | 100 |
Experttjänster | 151,8 | 0,9 | 0,0 | 151,6 | 1 | 0 | 100 |
Livsmedel- och restaurangtjänster | 94,6 | 94,6 | 87,3 | 94,6 | 100 | 92 | 100 |
Energi | 212,9 | 163,8 | 1,2 | 212,9 | 77 | 1 | 100 |
HR- och hälsovårdstjänster | 113,8 | 4,0 | 4,0 | 113,8 | 3 | 3 | 100 |
IT-utrustning | 112,9 | 95,6 | 86,8 | 112,9 | 85 | 77 | 100 |
Möbler och kontorstjänster | 86,4 | 85,8 | 24,5 | 86,2 | 99 | 28 | 100 |
Datorsalstjänster och utrustning | 34,2 | 10,6 | 0,0 | 34,2 | 31 | 0 | 100 |
Rese- och mötestjänster | 59,4 | 41,0 | 46,8 | 59,4 | 69 | 79 | 100 |
Programvara | 167,9 | 2,2 | 0,0 | 167,9 | 1 | 0 | 100 |
Renhållningstjänster och tillbehör | 54,7 | 54,7 | 5,8 | 54,7 | 100 | 11 | 100 |
Ekonomi- och finanstjänster | 73,6 | 67,4 | 0,0 | 73,6 | 92 | 0 | 100 |
Datakommunikation | 47,8 | 3,0 | 4,8 | 47,8 | 6 | 10 | 100 |
Säkerhetsteknik och säkerhetstjänster | 33,3 | 26,4 | 0,0 | 33,3 | 79 | 0 | 100 |
Sammanlagt | 1 323,3 | 709,2 | 290,4 | 1 322,9 | 54 | 22 | 100 |
Hansels hållbarhetsrapportering
Resultaten av verksamheten i anslutning till hållbarhetsarbetet presenteras i en hållbarhetsredovisning som årligen ges ut på finska, svenska och engelska som en del av årsberättelsen. Vad gäller hållbarhetsredovisningen redovisas i berättelsen nyckeluppgifter samt intressanta händelser och resultaten i fråga om hållbarhet för år 2022. Hållbarhetsredovisningen om 2021 publicerades 28.4.2022. Den bygger på den internationella redovisningsmodellen GRI Standards. Standarderna anges enligt versionen från 2021.
I rapporten ingår en tabell som redovisar innehållet per väsentlighetstema, anger vilken GRI Standard som tillämpats och hänvisar till det relevanta avsnittet i rapporten. Om uppgift saknas, finns det en anteckning om detta jämte motiveringar i tabellen. En del av uppgifterna ingår i bokslutet.
Rapporten har sammanställts av Hansels kommunikation i samarbete med Mainostoimisto SST. Hela hållbarhetsgruppen deltog i planeringen av rapporten och den godkänns av ledningsgruppen. Redovisningen lämnas också styrelsen för kännedom.
Bilder: Lasse Lecklin, Akifoto och Hansel kommunikation. Personerna på fotografierna i årsberättelsen är Hansels experter och kunder som intervjuats.
Närmare information:
Johanna Kaalikoski
kommunikationschef
johanna.kaalikoski@hansel.fi
tfn. 029 444 4289
Hansels hållbarhetsredovisning finns på finska på vuosikertomus2022.hansel.fi (på svenska på arsberattelse2022.hansel.fi och på engelska på annualreport2022.hansel.fi). Hållbarhetsredovisningen publiceras för tionde gången endast som webbversion och den har verifierats av revisionssamfundet KPMG Oy Ab.
Nästa: Hållbarhet leds med kunskap
Intressant för dig
Väsentlighetsanalys
Hållbarhetens betydelse i offentliga upphandlingar är stor och vi vill uppmärksamma hållbarheten på ett övergripande sätt i vår verksamhet.
Hållbarhet leds med kunskap
Numera framhävs data på ett alldeles annat sätt än tidigare i hållbarhetsarbetet. I stället för fagra ord vill man se fakta och gärna i numerisk eller åtminstone strukturell form.